MuzykaWinyle

Mateusz Torzecki – Okładki płyt. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych.

Mateusz Torzecki - Okładki Płytowe

Pod patronatem Psychosondy już niebawem ukaże się niezwykłe wydawnictwo, które z pewnością zainteresuje każdego winylmaniaka – książka Mateusza Torzeckiego „Okładki płyt. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych”.  

Wydawnictwo to zapowiada się jako niezwykła podróż przez całą historię okładki płytowej, jako graficznej figury korespondującej z muzyką zawartą na winylu, posiadającą nie tylko funkcje użytkowe, ale przede wszystkim artystyczne. Tradycyjne okładki – zdaniem autora – wciąż odgrywają ważną rolę w recepcji muzyki, mimo ekspansji nowych sposobów dystrybucji i słuchania.

„Okładki płyt…” to rzecz mająca na celu uporządkowanie nieopisanych dotąd przez badaczy rejonów kultury popularnej oraz zrekonstruowanie historii obwolut płytowych. Autor będzie szukał powiązań między projektami okładek starając się dowieść, że zjawisko repetycji jest fundamentalną zasadą obowiązującą w świecie twórców i odbiorców muzyki popularnej i dotyczy również warstwy graficznej.

Mateusz Torzecki - Okładki Płytowe. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznychProjekt okładki książki „Okładki płyt. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych”.

Oczywiście, w takim wydawnictwie, nie może zabraknąć prób interpretacji najważniejszych w dziejach projektów okładek. Mateusz Torzecki zmierzy się m.in. z takimi projektantami jak Andy Warhol (The Rolling Stones, John Lennon), Storm Thorgenson (Pink Floyd, Led Zeppelin), Roger Dean (Yes, Budgie), Vaughan Oliver (4AD), Peter Saville (Joy Divivsion, New Order), Reid Miles (Blue Note), Alex Steinweiss (Columbia).

Okładkę książki przygotował sam Rosław Szaybo – wybitny plakacista i projektant winylowych sleevów. Postać, która obok Stanisława Zagórskiego, wniosła największy polski wkład w światową historię designu okładek płyt. Szaybo stworzył ponad 2000 okładek. Spod jego ręki wyszły m. in okładki płyt Judas Priest, The Clash, Santany, Leonarda Cohena, Fleetwood Mac czy Eltona Johna. Jest także autorem loga Polish Jazz oraz kilku okładek tej serii (np. „Astigmatic” Komedy).

Rosław SzayboRosław Szaybo, fot.Krzysztof Zuczkowski

Premiera książki planowana jest na połowę grudnia 2015 roku. Nie mniej już teraz możecie ją zamówić na stronie Fundacji Instytutu Kultury Popularnej w cenie 30 zł oraz 35 zł (cena okładkowa). Wszystkie zamówienia złożone do 10 grudnia 2015 objęte dodatkowo darmową przesyłką na terenie Polski.

Więcej informacji o wydawnictwie znajdziecie na profilu Mateusza Torzeckiego na Facebooku.

Mateusz TorzeckiMateusz Torzecki, fot. Aneta Goraj

Mateusz Torzecki (ur. 1986 w Poznaniu) – kulturoznawca, doktor nauk humanistycznych, absolwent warszawskiego Uniwersytetu SWPS. Muzykofil i kolekcjoner płyt. Jego zainteresowania badawcze obejmują problematykę muzyki popularnej, zagadnień związanych z ewolucją jej dystrybucji oraz z krytycznym i społecznym odbiorem sfery dźwiękowej.